Sider

søndag 10. februar 2013

Bambus

Bambus skal være det nye superstoffet, men hvilke egenskaper har bambus?

Har klipt ut fra Tiljamiid.com og her det ho skriv om bambus:

Bambus vokser 100% naturlig uten sprøytemidler.
Bambus er 100% biologisk nedbrytbar. 
Den motvirker erosjon da den har et sterkt rotsystem som holder på jorden, og den er jordforbedrende for andre planter.
Bambus har naturlige antiseptiske, antistatiske og lukthemmende egenskaper, og er bra for sensitiv hud, f.eks personer med eksem eller kontaktallergi.
Bambusen har like god fukt-transporterende evne som ull. 
Bambus har en naturlig høy UV-beskyttelse.
Bambus har varmeregulerende egenskaper som ull og silke. (dvs; den føles varm når det er kaldt og kjølig når det er varmt).
Bambus trenger ikke vaskes ofte eller ved høy temperatur, fordi de ikke tar til seg smuss like lett som f.eks bomull.
Har tidlegare sydd trøyer av babus og elastan og det er nydelige stoff å ha på kroppen; det klør ikke! Denne gangen har jeg kjøpt bambus fra Myllymuksut i Finland, de har bambus i fleire blandinger, også med mønster. Plukket ut noen stoff i mønstret bambus i bomullsblanding (53%bambusviscose og 47% bomull). Fargene er faktisk enda finere i virkeligheten, klare og rene og stoffet kjennes deilig ut!
 Siden jeg er i herreklemodus så måtte selvsagt det bli trøye til Per først og han ville ha rødt, han både liker og kler skarpe farger! For å gjøre trøya litt mer maskulin valgte jeg å bruke svart til ribb og stikninger. Mønster fra Kreativ
Stolt mottaker!


Svart bomullsribb i hals, stikning med tvillingnål og cover.

Stikning med tretråd/trenåls coversøm, ganske dekorativt!
 


3 kommentarer:

  1. Vanvittig fin.
    Mulig jeg og må gjøre ett nytt forsøk med coveren min (som har fast plass lengst inne i skapet...)

    SvarSlett
  2. Du kan godt sy trøya utan bruk av cover, men det hever litt sluttinntrykket. Cover krev trening og du får prøve deg ein dag du er i det tålmodige hjørnet; det må i allefall eg!

    SvarSlett
  3. Dette er tingen til meg/oss når vi skal på langfjelltur kommende sommer. Kan bestilles? :-)

    SvarSlett